Opdrachten voor kaartjes
In tegenstelling tot ganzenbord opdrachten zijn deze opdrachten ludieker van aard. U zult er als speler iets voor moeten doen. Er kan bijvoorbeeld worden gevraagd om een anekdote na te spelen of om iets uit te beelden wat de anderen dan moeten raden. Ook het gebruik van voorwerpen in de omgeving, leidt vaak tot leuke situaties. Opdrachten komen op kaartjes te staan of rechtstreeks op het bord als er voor een type spel zonder opdrachten op kaartjes is gekozen.
Hieronder staan een aantal soorten opdrachten. Bij iedere opdracht is een voorbeeld toegevoegd van hoe een anekdote tot een opdracht verwerkt kan worden.
- de omgeving gebruiken: “Anita houdt veel van paardrijden. Laat de medespelers een parcours uitzetten. Gebruik het bankstel en de tafel als hindernissen. Zet een zo snel mogelijke tijd neer.”
- hapjes en drankjes: “Vroeger was Sjonnie niet weg te slaan van zijn Lego doos. Bouw een Lego auto met de hapjes die voor je staan. Gebruik blokjes kaas voor het chassis en neem ronde zoutjes als wielen.”
- medespelers: “Je mist je ouwe trouwe Lassie nog iedere dag. Wijs een medespeler aan om even voor Lassie te spelen en laat hem of haar jou troosten. Kwispelen is verplicht!”
- een gebeurtenis voordoen: “Doe de bulderlach van Sjonnie na.”
- iets uitbeelden en anderen laten raden wat het is: “Beeld het volgende uit en laat anderen raden wat het is (niet opnoemen!): Sjonnie die Anita voor de eerste keer uitvraagt.”
- iets tekenen en andere laten raden wat het is: “Teken het volgoende en laat anderen raden wat het is (niet opnoemen!): Schildpad Melvin, het lievelings huisdier van Anita.”
- anders: bedenk zelf een opdracht die niet binnen één van bovenstaande categorieën valt.