Michiel de Ruijter Reglement

Reglement – Michiel de Ruijter spelregels

Het onbekende oud Hollandse Michiel de Ruijter spel van lang geleden? Een spel waarin u rond het schip de Zeven Provinciën de genummerde vakken doorloopt en te maken krijgt met belangrijke momenten in het leven van Michiel de Ruijter.

Het spel in het kort

Dit spel wordt gespeeld met 2 potten (ronden) en een onbepaald aantal personen met 2 dobbelstenen. Bij het eerste spel benoemt men een vlootvoogd; deze leidt het spel, zorgt voor de goede uitvoering van het reglement, beheert de potten en mag indien gewenst meespelen.

Wie het eerste nummer 63, ‘de Ruijter’ bereikt, wint het spel en de 1e pot.
Voor het begin van het spel stort ieder 10 gulden, en deze blijft onaangeroerd door de winnaar van de eerste pot.

Nu start het 2e spel of pot. Wie op het ogenblik, dat nummer 63 bereikt is, het laagste van de spelende nummers bezet, wint de 2e pot of scheepskas waarin iedereen bij het begin 5 gulden stort. De vlootvoogd betaalt uit en ontvangt gelden voor de kas.

Wie het spel wint, is in het volgende spel ‘de Ruijter’, wordt vlootvoogd, en moet met Michiel aangesproken worden. Wanneer een speler zich vergist in deze naam, dan moet hij 1 gulden aan de pot betalen.
De vlootvoogd begint het spel, verder naar vordering van het vorige spel.
Iedereen heeft een, en speelt met zijn, eigen gekozen pion.

Het minimum aantal spelers is twee, het maximum aantal spelers is 6..

Doel van het spel

Het meeste geld uit de scheepskas gewonnen hebben in 2 potten (ronden).

Inhoud van het spel

  • 1 speelbord
  • 6 pionnen
  • 2 dobbelstenen
  • 1000 guldens in coupures van 1, 5 en 10 gulden
  • dit reglement

Voorbereiding

  • Vouw het bord open en leg het met de speelkant naar boven.
  • Elke speler kiest een pion
  • Elke speler ontvangt uit de scheepskas 50 guldens
  • De pionnen worden neergezet op nummer 1, dit is het startpunt
  • De dobbelstenen bepalen wie er mag beginnen. Wie het hoogste aantal ogen gooit mag beginnen, gevolgd door de speler aan zijn of haar linkerkant, enzovoort

Het spel

Wie op een bezet nummer komt, moet het eerstvolgende onbezette nummer innemen, met uitzondering van nummer 14 en 15.
Wanneer de scheepskas uitgeput raakt, dan moet iedere speler bijstorten in de kas.

Wie bij de eerste worp deze combinatie van ogen gooit:
6 – 3, die gaat naar nummer 24.
Wie 5 – 4 gooit, gaat naar nummer 25.
Wie 2 – 2 gooit, gaat naar nummer 26.
Wie 1 – 3 gooit, gaat naar nummer 27.
Wie 3 – 2 gooit, gaat naar nummer 28.
Wie 6 – 4 gooit, gaat naar nummer 29.
Wie 6 – 6 gooit, gaat naar nummer 30.
In al deze gevallen kan men 2 gulden aan de scheepskas betalen, en dan mag men nog een keer gooien.

Wie op nummer 2 komt, gaat staan, moet het bekende lied zingen: “In een blauw geruite kiel”, en daarbij de beweging van het wiel van de touwbaan nadoen; hij ontvangt uit de scheepskas 2 gulden.

Wie op nummer 3 komt, blijft in de toren zitten, laat zijn beurt 1 keer voorbij gaan, en gaat daarbij midden in de kamer op een stoel staan.

Wie op 4 komt, mag doorgaan naar nummer 14, en moet op de grond gaan zitten totdat hij weer aan de beurt is, en gaat dan zonder te werpen naar nummer 15, moet gaan staan bij de tafel, en laat vervolgens nog een keer zijn beurt voorbijgaan.

Wie op nummer 14 of 15 komt, ook al is een van deze nummers bezet, moet ook gaan staan en laat vervolgens zijn beurt een keer voorbijgaan.

Wie op nummer 7 komt betaalt 1 gulden aan, en wie op nummer 13 komt, ontvangt 1 gulden uit de scheepskas.

Wie op nummer 17 komt, het standbeeld van ‘de Ruijter’, moet dezelfde houding van dat beeld aannemen en onbeweeglijk blijven staan, terwijl hij zo zijn beurt 2 keer laat voorbijgaan; maar daarna ontvangt hij 5 gulden uit de scheepskas, indien hij onbeweeglijk is blijven staan.

Wie op nummer 19, 20 of 21 komt, de Franse, Engelse en Zweedse vlag, betaalt 2 gulden aan de scheepskas, en laat 1 maal zijn beurt voorbij gaan.

Wie op nummer 22, Tromp komt, blijft staan totdat nummer 23, De Verzoening,  door een van de andere spelers bereikt wordt, om daarna samen naar de Zeven Provinciën te gaan. De pion op 22 gaat dan naar 42 en pion op 23 naar 43.

Wie op nummer 23 komt, zonder dat nummer 22, Tromp, bezet is, moet nog een poging tot verzoening proberen, en hij begint opnieuw op nummer 1, maar ontvangt wel 5 gulden uit de scheepskas.

Wie op een wapen van een van de provincies komt, nummer 24 t/m 30, betaalt 2 gulden aan de scheepskas, maar mag nog een keer gooien.

Wie op nummer 31, Jan Companie komt, blijft op dat nummer staan, totdat nummer 32 bezet wordt, en bij die ontmoeting geven zij elkaar de hand, gooien beiden nog een keer; eerst degene op 31 en dan die op 32. Telkens als nummer 31 zijn beurt voorbij moet laten gaan, dan krijgt hij 2 gulden uit de scheepskas.

Wie op nummer 32 komt zonder nummer 31 bezet te vinden, moet weer een poging tot ontmoeting proberen, gaat terug naar 16 en ontvangt 2 gulden uit de scheepskas.

Wie op nummer 33, 34 of 35 komt, de Hollandse, Deense of Spaanse vlag, krijgt 1 gulden uit de scheepskas en mag zoveel ogen als men het laatst geworpen heeft verder gaan.

Wie op nummer 37 of 38 komt en dus in zee moet zijn gevallen, moet door de dichtstbijzijnde speler die voor hem is, eruit gehaald worden. Indien niemand voor hem is, dan blijft hij zwemmen totdat iemand voor hem komt, en die is dan de redder. De geredde betaalt 3 gulden aan de scheepskas en gaat terug naar nummer 1. De redder gaat naar nummer 59.

Wie op nummer 39, 40 of 41 komt, krijgt de volle laag uit de “Zeven Provinciën”. Voor de nummers van de kanonnen die onbezet zijn, krijgt hij voor elke, 1 gulden uit de scheepskas; voor de bezette nummers van de kanonnen, moet hij de spelers welke 1 kanon bezet hebben, 1 gulden geven, als ook aan de nummers 42 en 43. De kanonnummers zijn: 44 tot en met 52.

Wie op een oneven kanonnummer komt, betaalt 1 gulden aan de scheepskas, en wie op een even kanonnummer komt, ontvangt 1 gulden uit de scheepskas.

Wie op nummer 53 of 54 komt, gaat terug naar nummer 42 om nogmaals de “Zeven Provinciën” rond te gaan.

Wie op nummer 55 komt, gaat terug naar nummer 2.
Wie op nummer 56 of 57 komt, gaat terug naar nummer 39, het vijandelijke schip.

Wie op nummer 59 of 60 komt, betaalt 1 gulden aan de scheepskas.

Wie over nummer 63 werpt, telt het overgeschoten getal terug en betaalt telkens wanneer hij over nummer 63 komt 1 gulden aan de scheepskas.

Einde van het spel

Wanneer een speler in de 2e pot (ronde) op nummer 63 komt.